Korzyści płynące z recyklingu akumulatorów

Z każdym rokiem Polacy zużywają coraz więcej akumulatorów. Szacuje się, że w samym 2016 pojawiło się w naszym kraju ponad 12 ton niepotrzebnych baterii akumulatorowych. To już nie tylko akumulatory pracujące pod maską samochodów, ale także baterie zasilające wszelkiego rodzaju urządzenia elektroniczne - od laptopów, przez elektronarzędzia, aż po niewielkie urządzenia przenośne w rodzaju elektronicznych papierosów. A co dzieje się ze zużytymi bateriami?

Rodzaje akumulatorów


Kilka słów wstępu - większości osób słowo “akumulator” bezwiednie przywodzi na myśl montowane pod maską samochodów baterie. Tymczasem, mianem “akumulatora” określa się także szereg innych baterii zasilających różnego rodzaju urządzenia elektroniczne.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe


To tak zwane klasyczne akumulatory samochodowe, które pomimo wielu dekad obecności na rynku ciągle cieszą się sporą popularnością. O ich archaiczności najlepiej świadczy fakt, iż wymagają one praktycznie ciągłej obsługi - poziom elektrolitu regularnie uzupełniać należy przy użyciu wody destylowanej. Jak zbudowany jest akumulator kwasowo-ołowiowy? W takich urządzeniach elektrolitem jest kwas siarkowy, a elektrody wykonane są z ołowiu (ujemna) lub tlenku ołowiu (dodatnia).

Współcześnie produkowane akumulatory samochodowe mają znacznie mniejszą trwałość niż ich poprzednicy sprzed lat. Winę za ten stan rzeczy ponosi nie tylko gorsza jakość wykonania czy oszczędności w procesie produkcji, ale także coraz większa ilość elektroniki w aktualnie produkowanych pojazdach. Pomijając już nawet przyczyny przyspieszonego zużycia akumulatorów nie da się zapomnieć o innej rzeczy - a mianowicie o konieczności pozbycia się tych wszystkich zużytych akumulatorów. Co z nimi zrobić?

Baterie tego rodzaju stanowią niebezpieczny dla środowiska, ludzkiego zdrowia oraz życia odpad. Obecny w nich kwas siarkowy może spowodować oparzenia na skórze człowieka, a także doprowadzić do poważnego zachwiania równowagi ekosystemu wodnego czy też gleby, hamując wzrost roślin. To właśnie dlatego tak istotny jest odpowiednio przeprowadzony recykling akumulatorów kwasowo-ołowiowych, wykonywany w warunkach w których nie ma ryzyka wydobycia się szkodliwych substancji z wnętrza baterii.

Akumulatory niklowo-kadmowe


Z wyglądu przypominają popularne baterie typu “paluszki”, a jednocześnie różnią się od zwyczajnych wersji tychże możliwością ładowania, przywracającego im sprawność po całkowitym rozładowaniu. W akumulatorach niklowo-kadmowych elektrody oparte są o tlenek niklu (dodatnia) i kadmu (ujemna).

I choć tego rodzaju akumulatory zapewniają relatywnie wysoką trwałość i gotowość do wydajnej pracy to zazwyczaj po około 1000 cyklach pełnego ładowania i rozładowania nie nadają się już do dalszego użytkowania. W tym kontekście bardzo istotną kwestią jest recykling akumulatorów niklowo-kadmowych. Zawarty w nich metal ciężki (kadm) stanowi bowiem jeden z najbardziej szkodliwych dla środowiska materiałów.

Akumulatory żelowe


Nazwa tych baterii pochodzi od formy elektrolitu - w tych akumulatorach występuje on jako żel. Takie działanie nie tylko wpływa na uniwersalność samej baterii (możliwość stosowania jej w praktycznie dowolnej pozycji, a nie tylko pionowej, jak w tradycyjnych akumulatorach), ale także zmniejsza ryzyko szkodliwych oparów kwasu, które występują w bateriach kwasowo-ołowiowych. Co równie ważne, żelowe ogniwa świetnie sprawdzą się w naprawdę wielu zastosowaniach - zarówno w silnikach spalinowych, jak również elektrycznych.

Trwałość żelowych baterii rzeczywiście robi wrażenie - szacuje się, że bezproblemowo są one w stanie zasilać urządzenia nawet przez 12 lat, a także mają sporą ilość cykli ładowania i rozładowania. Firmy skupujące akumulatory bardzo chętnie przyjmują tego rodzaju ogniwa, bowiem recykling akumulatorów żelowych pozwala na pozyskanie cennych materiałów, jak choćby krzemionka.

Recykling akumulatorów samochodowych


Jak dokładnie przebiega recykling akumulatorów? Generalnie, zużyte baterie są na początku zawsze rozbijane na poszczególne części. Takie działanie umożliwia odzyskanie samego elektrolitu oraz podział pozostałych resztek na:

  • Polietylen
  • Polipropylen (elementy obudowy akumulatora)
  • Metaliczną frakcję (cenne materiały)
  • Siarczan oraz tlenki ołowiu (tak zwane pasty)

Kolejnym krokiem jest odsiarczanie oraz oczyszczanie roztworu, co pozwala na uzyskanie siarczanu sodu. Następnie, metaliczna frakcja oraz pasty zostają przetopione na surowy ołów wysokiej jakości - może on później służyć do produkcji kolejnych akumulatorów, ale również na przykład do produkcji ciężarków do kół.

Skuteczność recyklingu akumulatorów samochodowych


Przeciętny akumulator samochodowy waży około 12 kilogramów. Zazwyczaj, około 7 kilogramów to waga samego ołowiu. Biorąc pod uwagę ilości akumulatorów jakie są rokrocznie wprowadzane na rynek idealnie obrazuje to ilości niebezpiecznych materiałów jakie można w ten sposób odzyskać!

Substancje zawarte w bateriach akumulatorowych są potencjalnie niebezpieczne dla środowiska


Warto pamiętać, że akumulatory samochodowe zawierają spore ilości ołowiu, rtęci oraz kadmu. Każdy z tych metali jest bardzo szkodliwy dla środowiska, stąd tak istotne jest odpowiednie przechowywanie wyeksploatowanych baterii oraz ich części składowych.

Oddanie akumulatora do punktu skupu pozwala na przeprowadzenie recyklingu


Recykling baterii byłby na pewno znacznie skuteczniejszy, gdyby Polacy zaczęli się przekonywać do tego, że zużytą baterię warto oddać do skupu akumulatorów. Owszem, część z nas oddaje stare akumulatory podczas zakupu nowych, ale sklepy nie zawsze wypłacają należne kwoty. Tymczasem, oddanie zużytego akumulatora do skupu to nie tylko poprawa stanu środowiska, ale również szansa na zarobienie całkiem niezłej sumy za coś, co i tak leżałoby bezużytecznie - w zależności od typu akumulatora, można naprawdę nieźle zarobić! Zatem, nie warto trzymać zużytych baterii w swoim domu, z przeświadczeniem, że “kiedyś może się przydadzą” - lepiej oddać je do skupu akumulatorów.